رشته مدیریت تبلیغات یکی از بحثهای ارزشمند و ارزش آفرین در مدیریت بازاریابی محسوب میشود.
حتی به علت گسترده شدن مفاهیم آن، عملاً به عنوان یک رشته مستقل (و نه بخش کوچکی از بازاریابی) در دانشگاهها و مراکز آموزشی جهان تدریس میشود.
تخصص در مدیریت تبلیغات به این علت که میتواند به صورت مستقیم بر فروش و درآمد و سود شرکتها تاثیر بگذارد، همواره تخصصی ارزشمند بوده و زمینههای شغلی گسترده و متنوعی را برای علاقهمندان به این حوزه ایجاد کرده است.
ما هم در مرکز آموزش علمی کاربردی انتخاب ، درسهای متعددی در ارتباط با دانش تبلیغات و رسانه داریم.
اما آنچه در اینجا میبینید، به موضوعات مطرح شده در این مقاله محدود نیست.
بلکه میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که در رشته مدیریت تبلیغات چه بحثها و موضوعاتی مورد توجه قرار میگیرند.
تبلیغات هم مانند بسیاری از علوم دیگر، از سابقهای طولانی برخوردار است و برای درک عمیق این رشته، حتماً باید تاریخچه و سیر تکامل آن را بشناسیم.
خصوصاً در مورد تبلیغات که سابقهی آن به چند دهه و یا حتی چند قرن اخیر محدود نیست و باستانشناسان، نشانههای استفاده از تبلیغات محیطی را در هزارههای قبل هم یافتهاند.
شناخت روند تکامل تاریخی صنعت تبلیغات صرفاً ارزش تئوریک ندارد. بلکه به درک روندهای فعلی حاکم بر این صنعت و پیش بینی آینده صنعت تبلیغات هم کمک میکند.
مدیریت تبلیغات یک رشته تخصصی و آکادمیک است.
مدیریت تبلیغات آمیختهای از فنون مدیریت و دانش تبلیغات است.
در رشته مدیریت تبلیغات دروس مدیریتی و مهارتهای ارتباطی و علوم انسانی، تاریخچه تبلیغات و انواع فنون و روشهای تبلیغ و بازاریابی، مباحث اصلی را تشکیل میدهند.
مدیریت تبلیغات با تسلط بر مفاهیم کلی و جزیی تبلیغات و بازاریابی و با استفاده از نبوغ مدیریتی و دانشی که در این زمینه کسب کرده است، سکاندار کشتی تیم تبلیغاتی است تا با شناخت و کشف مغزهای نابغه و استعداد اعضا در زمینه هنرهای تبلیغاتی را، به واسطه هماهنگی و یکپارچهسازی ایدههای خلاقانه تیم تبلیغاتی، در راستای هدف نهایی پروژههای تبلیغاتی، که همانا جذب مخاطب و جلب توجه او در بدل سازی نقش یک مشتری و متقاضی است، در میان امواج گاه آرام و گاه خروشان اقیانوس بی انتهای صنعت تبلیغات، پیش راند.
مدیریت تبلیغات، یک فرد نیست، بلکه جهانی است سرشار از مفاهیم گسترده و آگاهی های خرد و کلان که گاه توسط یک نفر در یک مجموعه بازاریابی و برندینگ تداعی و متجلی میشود و گاهی رسالتی چندگانه است که بر عهده چند تن تحت عنوان تیم مدیریت تبلیغات، محقق میگردد.
یک مجموعه بازاریابی و تبلیغاتی، شامل بخشهای مختلف و وظایف تیمی متنوعی است که باید با یکدیگر در مسیر رسالت مشترک و یگانه کل مجموعه از یک طرف و از طرف دیگر با خواست و پسند کارفرمایان، هماهنگ شوند و این همان تخصص و وظیفه مهم و اصلی مدیریت تبلیغات است.
بنابراین مدیریت تبلیغات، یک سمت و شغل خودمحورانه و منفرد نبوده و وابستگی کامل با تمام بخشهای گروه داشته و نه در قالب تصمیم گیرنده، بلکه در حکم متعادل کننده و هماهنگساز گروه، مرزهای اختلاف را از میان برداشته و یک توافق مشترک و مورد قبول را در هر یک از پروژههای تبلیغاتی، تبیین و تدوین میکند.
مخاطب صنعت تبلیغات، عموم مردم هستند.
طبقات مختلف اجتماعی، گروههای مختلف فرهنگی و اقتصادی، بخشهای مختلف هرم جمعیت، نیازها و دغدغهها و اولویتهای متفاوتی دارند.
تبلیغات، از یک سو میکوشد با شناخت بهتر جامعه، اثربخشی خود را افزایش دهد و از سوی دیگر، با انتخاب راهکارهای تبلیغاتی، عملاً بر جامعه تاثیر میگذارد و سلیقهی جامعه را شکل میدهد.
ممکن است چنین عنوانی در نظر شما ساده و واضح باشد.
یا با خود فکر کنید که چرا باید بخشی از بحث مدیریت تبلیغات به نقش تبلیغات در اقتصاد اختصاص پیدا کند.
واقعیت این است که در گذشته – و حتی گاهی امروز – به تبلیغات الزاماً با دید مثبت نگاه نمیکردهاند. گاهی آن را رواج مصرفگرایی میدانستهاند و گاهی، اتلاف منابع کسب و کارها.
اگر چه تبلیغات میتواند گاهی هر دو معنای فوق را داشته باشد، اما اینکه علمی تا این حد گسترده که میتواند موتور محرک اقتصاد و عامل ایجاد تقاضا و رشد تولید و صنعت باشد را به کلی نفی کنیم و کنار بگذاریم، منطقی و معقول نیست.
بنابراین، کسی که میخواهد متخصص تبلیغات باشد لازم است کارکردهای مثبت و منفی تبلیغات در محیط کسب و کار و جایگاه تبلیغات در اقتصاد ملی و جهانی را بشناسد تا بتوانند فرصتها و تهدیدهای این صنعت را بهتر و دقیقتر شناسایی و تحلیل کند.
مدیریت تبلیغات با توجه به موضوعات مختلف پروژههای تبلیغاتی که در مجموعه کاری خود میپذیرد، در نهایت انعطاف و پذیرش، با نگاه نقادانه و دقیق، سبک و سیاق همکاری با کارفرما را مهیا سازد.
مدیریت تبلیغات، نیاز به آموزش داشته و در فهوای آموزش فنون تخصصی، پرورش و شکوفایی مهارتهای اجرایی و نظارتی در داوطلبان صورت میگیرد.
با توجه به رشد روزافزون کسب و کارهای متنوع و مشاغل شخصی، نیاز به تبلیغات در تمام ابعاد قابل طرح و اعلام، چه در بعد تجاری و چه در بعد معنایی و مفهومی برای آگاهی بخشی فرهنگی و هنری و اجتماعی، روز به روز بیشتر احساس میشود.
با رونق گرفتن صنعت تبلیغ و البته ازدحام رقابت در این حرفه، رشته مدیریت تبلیغات یکی از آموزشهایی است که اخیرا بسیار مورد استقبال قرار گرفته و آکادمیهای آزاد و مجموعههای تبلیغاتی و بازاریابی که سابقه درخشان و طویلی دارند، مانند گروه تخصصی رایامارکتینگ، برای تربیت نیروی انسانی فعال در تبلیغات و پرورش نیروی کاری پویا و رونق کسب و کارها، به ارائه و تدریس آموزهها و مباحث مدیریت تبلیغات میپردازند.
سرفصلهایی نظیر تاریخچه تبلیغات، مفاهیم تبلیغات و بازاریابی، مفاهیم و ارزیابی تجاری، اصول بازاریابی، مفاهیم بازار و جامعه هدف، مذاکره و ارتباط موثر، جامعه شناسی و مطالعات اجتماعی، اصول اقتصادی و تجاری، محتوا و ارائه، کمپینهای تبلیغاتی، مدیریت نیروی انسانی و … از جمله مباحث اصلی است که در دورههای آموزشی مدیریت تبلیغات، به تفصیل و به صورت تخصصی، شرح و آموزش داده میشود.
نوشتن آگهی تبلیغ و فروش اجناس و خدمات برای استفاده در نشریات، برنامه های تلویزیون یا اینترنت
ارائه طرحها و نظرات به مشتریان.
بحث و گفت وگو با مشتری درباره محصولات، متدها و مقالات تبلیغاتی و هر تغییری در آگهی تبلیغاتی.
تغییر دادن زبان و آهنگ پیام براساس نوع محصول و یا رسانه.
مشورت با نمایندگان فروش، رسانه و بازاریابی برای کسب اطلاعات از محصول یا خدمات و گفت وگو درباره سبک و طول آگهی تبلیغاتی.
بازبینی یا بازنویسی آگهی در صورت لزوم و ارائه آگهی به سرپرستان برای تأیید.
نوشتن آگهی متناسب با نیازها و سطح مشتریان به طوری که پیام آن قابل فهم باشد.
نوشتن مقاله، اطلاعیه، نامهای فروش، سخنرانی ها و دیگر مطالب تبلیغاتی بازاریابی و اطلاع رسانی مربوط
ابداع اسامی برای محصولات و نوشتن شعارهایی که روی بسته، بروشور و مطالب تبلیغاتی دیگر می آیند.
بازبینی روند آگهی، ارزیابی مشتری و دیگر داده ها با توجه به بازاریابی اجناس و خدمات برای تعیین راه تبلیغ کالا.