بسمه تعالی
بیانیه کیفیت مراکز آموزش علمیکاربردی سال تحصیلی 1405-1404
رؤسا / سرپرستان، مدرسان، دانشجویان و کارکنان محترم مراکز آموزش علمیکاربردی :
شروع سال تحصیلی فرصتی دوباره برای بازاندیشی، تجدید پیوندها، همافزایی ظرفیتها و آغازی بهتر برای ارتقای کیفیت است. کیفیت در آموزش عالی علمیکاربردی، نه یک شعار مقطعی بلکه رسالتی دائمی و مأموریتی مشترک است. زیرا ما بر این باوریم که تحقق جامعهای پویا، دانشمحور و متکی بر پنجههای کارآمد در گرو نظام آموزشی است؛ که در آن «کیفیت»، گفتمان رایج و بهبود مداوم آن بر مشارکت و اراده جمعی، استوار باشد. از اینرو، انتظار میرود مراکز آموزش علمیکاربردی با در نظر گرفتن رویکردها و اصول زیر، پیشرانهای اصلی کیفیت در میدان عمل باشند و با مشارکت مسؤلانه و اهتمام ویژه به تعالی آموزشهای علمیکاربردی یاری رسانند:
1- پایبندی به برنامه درسی و حضور ضابطهمند دانشجویان
برگزاری کلاسها و ارائه آموزشها مطابق با برنامة درسی مصوب و رعایت حضور دانشجو براساس مقررات و ضوابط از اساسیترین اصول و از نشانههای حیات و اعتبار نظام آموزش عالی علمیکاربردی است. از اینرو، لازم است کیفیت اجرای برنامۀ درسی، از سوی مراکز، مدرسان و دانشجویان مورد توجه و ملاک عمل قرار گیرد.
2- تقویت آموزش مبتنی بر محیط کار و کارورزی
آموزش در محیط کار و اجرای دقیق دروس کارگاهی، کاربینی و کارورزی، اصلیترین وجه تمایز مراکز آموزش علمیکاربردی است. انتظار میرود مراکز با ارتقاء سطح برخورداری از محیط کار و توسعه مهارتها، مزیتهای رقابتی را به معنای واقعی بهبود داده و آموزش علمیکاربردی را متمایز از دیگر نظامهای آموزش عالی سازند.
3- رهبری آموزشی و نظارت مستمر بر فرایندها
رؤسای مراکز آموزش علمیکاربردی، ناظران و بهبود دهندههای بالینی و حلقة اتصال مرکز آموزش، واحد متقاضی و واحد استانی هستند. از اینرو، لازم است مدیریت مرکز، نظارت بالنده و مداومی از همۀ ارکان کیفیت (آموزش، پژوهش، نوآوری، فرهنگی و اجتماعی) داشته باشند و از همۀ ظرفیت واحد متقاضی و واحد استانی بهره ببرند.
4- ارزشیابی عادلانه و مبتنی بر استانداردهای علمی و مهارتی
ارزشیابیهای تحصیلی – چه در دروس نظری و چه عملی – باید براساس اصول علمی سنجش و اندازهگیری، اجرا شوند. این فرایند، شاخصی از حرفهای بودن و پایبندی به عدالت آموزشی است. بنابراین، لازم است با توجه به ماهیت آموزشهای علمیکاربردی، شیوههای ارزشیابی تحصیلی دانشجویان مبتنی بر عمل (ارزشیابی عملکردی)، با دقت، بیطرفی و حرفهایگری انجام شود.
5- آموزش مهارتی و پاسخگو به نیازهای ملی
توجه به آموزش با کیفیت و مبتنی بر نیازهای کشور، نه تنها یک مسئولیت، بلکه فضیلتی اجتماعی است. از اینرو، میباید مراکز با بهرهگیری از مدرسان خبره و متخصص، ارائۀ آموزشهای مهارتی با کیفیت و رصد پیامدها، ضمن پاسخگوئی به نیازهای بازار کار، در مسیر سرآمدی گام بردارند.
6- توجه به خودارزیابی بهمنظور بهبود مستمر کیفیت
با توجه به نقش ارزیابی درونی در بهبود مداوم کیفیت، انتظار میرود مراکز آموزشی، خودارزیابی را در طول سال تحصیلی بهصورتی نظاممند، روشمند و مستند پیادهسازی کنند تا بتوانند برنامههای کیفیتبخش خود را توسعه داده و جایگاه مرکز آموزشی را در فرایندهای سطحبندی و اعتباربخشی دانشگاه جامع علمیکاربردی، ارتقاء دهند.
معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی