• اسلایدر سوم دانشگاه
  • اسلایدر دوم دانشگاه
  • اسلایدر دانشگاه

کاردانی حرفه ای

بازاریابی

تعریف رشته

معرفی و کاربرد رشته کاردانی حرفه ای بازاریابی:

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) به عنوان فرایندی مدیریتی ـ اجتماعی تعریف می شود که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام میکنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.

فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولید کنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند. یک دیدگاه مدرن حاکی از این است که افرادی که عنوان مدیران بازاریابی را برخود دارند، در واقع مشاوران و اتئلاف دهندگان متخصصی هستند که محرک و الهام بخش کل سازمان به سوی چارچوب ذهنی، راهبرد و شیوه عملکرد بازار محور یا مشتری محور می‌باشند. این افراد تخصص خود را در برخی جوانب بازاریابی به کار می‌بندند. بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می‌آید.تعریف لغت نامه‌ای بازاریابی عبارت است از«فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان.»به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی، فرایندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند. بحث بازاریابی درباره منفعت و نتایج است. بازاریابی یک فعالیت راهبردی و راه و روشی است متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرف کننده بیشتر، برای خرید محصول شما در دفعات بیشتر به نحوی که شرکت شما پول بیشتری به دست آورد. هر جا و هر گاه چهار اصل نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاریابی حاکم است. هدف از برگزاري اين دوره ارتقاء دانش و مهارت فعالان عرصه اقتصادي، بويژه صاحبان بنگاه هاي صنفي از يك سو، و تربيت نيروي انساني ماهر در حوزه بازاريابي و فروش، از سوي ديگر است. در اين دوره دانشجويان ضمن آشنايي با مباني نظري و اصول و مفاهيم بازاريابي، با كاربرد الگوها و فنون مربوط به بازاريابي و توسعه بازار آشنا مي شوند.

 

ضرورت و اهمیت رشته:

توسعه فعاليت يك بنگاه اقتصادي مستلزم شناخت بازار، شناخت مشتري، شناخت رقبا و تحليل صحيح موقعيت خود در بازار است. اين مفاهيم عموما در حيطه تخصص بازاريابي است، نگاه كلي به وضعيت و جايگاه بازار يابي در اقتصاد ايران نشان مي دهد علي رغم رواج نسبي فرهنگ كسب و كار و مشتري مداري، به دليل عدم وجود نيروي انساني متخصص، بازاريابي علمي فاقد جايگاه مناسبي است و لذا به نظر مي رسد در شرايط كنوني كه توسعه بخش غير دولتي در صدر سياست هاي اقتصادي كشور قرار گرفته است، تربيت نيروي متخصص بازارياب مي تواند كمك موثري در ايجاد ظرفيت هاي لازم در بخش خصوصي و رونق اقتصادي كشور باشد.

 

تعریف رشته

مشاغل قابل احراز:

1.سرپرست بازاریابی

2.بازاریاب کالا و خدمات

3.سرپرست فروش

4.متصدی فروش

5.متصدی خدمات مشتری

6.فروشنده حرفه ای  واحد های صنفی

7.فعالیت در موسسات بازاریابی

 

ضوابط و شرایط ورودی ها:

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دارندگان مدرک دیپلم کلیه رشته های هنرستانی و دبیرستانی می توانند جهت مقطع کاردانی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی الزامی بوده و دارندگان تجربه مرتبط در این رشته موفقتر از سایرین خواهند بود.

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال 16 هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری 16 ساعت، آزمایشگاهی 32 ساعت و کارگاهی 48 ساعت می باشد.

 

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

کاربینی

1

کارورزی 1

2

کارورزی 2

2

زبان پیش

2

ریاضی پیش

2

یک درس از گروه مبانی نظری اسلام

2

یک درس از گروه اخلاق و تربیت اسلام

2

دانش خانواده و جمعیت

2

فارسی

3

زبان خارجه

3

تربیت بدنی

1

کارآفرینی

2

مستند سازی

2

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

2

مهارتها و قوانین کسب و کار

2

آمار در بازاریابی

2

اصول و مهارت های حسابداری

3

تبلیغات بازاریابی

2

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

مبانی اقتصاد و کارآفرینی

3

آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت

3

مدیریت عمومی

2

اصول بازاریابی

2

روانشناسی عمومی

2

تجارت الکترونیک

2

اخلاق کار

2

مشتری مداری

3

بازاریابی و مدیریت بازار

2

زبان تخصصی

2

بازارشناسی

2

بازاریابی الکترونیکی

2

فنون فروش

2

زنجیره تامین

2

طراحی و چیدمان فروشگاه

2

افکار سنجی مشتری

3

مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات

2

تمامی حقوق برای مرکز محفوظ است.

Template Design:Dima Group
َUA-103088074-1

تبلیغات

کاردانی حرفه ای