• اسلایدر سوم دانشگاه
  • اسلایدر دوم دانشگاه
  • اسلایدر دانشگاه

کاردانی فنی

نقشه کشی صنعتی

تعریف رشته

معرفی رشته کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی: 

نقشه کشی صنعتی همان زبان تکنیک یا زبان صنعت است. زبانی که تراوش فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد .مهارت نقشه خواني و نقشه كشي در مهندسي مانند سواد خواندن و نوشتن مي باشد. نقشه كشي در حقيقت نوعي زبان محاوره در علوم مهندسي مي باشد كه اطلاعات مورد نياز از يك قطعه، ماشين، سازه و يا يك طرح را به روشني و بدون ابهام بيان مي كند. اين اطلاعات شامل شكل هندسي، نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزاء مختلف، مشخصات فيزيكي و هر گونه اطلاعات ضروري مي باشد.

نقشه کشي علمي است که در سطح بين المللي به زبان زنده و گوياي صنعت مشهور است و به انحاء مختلف در فرآيندهاي توليدي و صنعتي نقش مهمي ايفا نموده و يکي از نشانه هاي رشد صنعتي سالانه هرکشوري، حجم نقشههاي ترسيميآن است. در اين رشته مي توان با برخورداري از علوم پايه، تجسم اجسام، خلاقيت،  نوآوري، ياري تکنولوژي و با الهام از هنر نقشهکشي به طراحي قطعات مختلف صنعتي دست يافت . بنابراين هر مهندس لازم است كه به اين زبان مسلط باشد و بتواند به راحتي از طريق آن به تبادل اطلاعات با ساير مهندسين بپردازد. حداقل مهارت مورد نياز براي يك مهندس، نقشه خواني است و البته توصيه مي شود كه نقشه كشي را نیز، نه لزوما بطور حرفه اي، بداند. هر مقدار تسلط به نقشه خواني و نقشه كشي بيشتر باشد، شخص سريعتر و راحت تر مي تواند ايده هاي خود را به ديگران منتقل كند و ايده هاي ديگران را درك كند.

درحقیقت نقشه، حاوی تمام اطلاعات اعم از اندازه قطعه ،جنس قطعه، مقدار پرداخت سطح قطعه و یا هر سوال دیگری که ممکن است برای تراشکار هنگام تراش قطعه پیش بیاید، می باشد(بنابراین نتیجه می گیریم که یک تراشکار حرفه ای نیز باید علم نقشه کشی را بلد باشد)

درواقع می توان گفت که نقشه کشی در صنعت مانند پلی است که دفاتر طراحی را با کارگاه های ساخت و تولید مرتبط می سازد.

 

تعریف رشته

آینده شغلی و علمی فارغ التحصیلان:

براي كساني كه مهارتهاي لازم را در بخش هــاي مختلف اين رشه بدست آورند بازار گار خوب و مطلوبي در سراسر ايران خصوصاً در كارخانجات صنعتي كارگاههاي صنعتي ،و كليه شهرهاي با جمعيت از متوسط به بالا وجود دارد و امكان احداث كارگاههاي كوچك شخصي نيز بسيار آسان است البته لازم به ذکر است که هنرجویان این رشته نباید به دیپلم اکتفا کنند. هنر جويان اين رشته مي توانند در دوره هاي كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكترا در دانشــگا ههاي داخل و خارج كشور و آموزشکده های فنی در گروه مکانیک سیالات و انرژی به ادامه تحصيل بپردازند. برخی از مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن مشغول به کار شوند عبارتست از:   

1.نقشه کشی نقشه های مونتاژ

2.گرافيست صنعتی 

3.طراح قالب و ماشين 

4.نقشه کشی کامپيوتری 

5.سرپرستی کارگاههای ماشین افزار (تراش و فرز و…) 

6.کنترل کننده کيفيت در کارگاههای توليد

7.تراشکار، فرزکار صنعتی و…

 

ضوابط و شرایط ورودی ها:

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، فارغ التحصیلان کلیه رشته های مقطع کاردانی می توانند جهت مقطع کارشناسی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً فارغ التحصیلان رشته های برق (کلیه گرایشهای مقطع کاردانی) و مکانیک در این رشته مسیر ساده تری را در پیش رو خواهند داشت.

 

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال 16 هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری 16 ساعت، آزمایشگاهی 32 ساعت و کارگاهی 48 ساعت می باشد.

 

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

کاربینی

1

کارورزی 1

2

کارورزی 2

2

یک درس از گروه مبانی نظری اسلامی

2

یک درس از گروه درس اخلاق و تربیت اسلامی

2

تربیت بدنی

1

فارسی

3

زبان خارجی

3

دانش خانواده و جمعیت

2

فیزیک پیش دانشگاهی

2

ریاضی پیش دانشگاهی

2

کارافرینی

2

ایمنی و بهداشت در محیط کار

2

اصول سرپرستی

2

گزارش نویسی

2

علم مواد

2

قالب پلاستیک

2

کارگاه ساخت

2

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

ریاضی عمومی

3

زبان فنی

2

اندازه گیری و آزمایشگاه

2

استاندارد ها

3

روش های تولید

2

گرافیک هنری

3

مکانیک صنعتی

3

نقشه کشی عمومی

3

نقشه کشی اجزا

3

نقشه کشی ترکیبی

3

نقشه کشی اجرایی

2

نقشه کشی با رایانه دو بعدی

2

نقشه کشی با رایانه سه بعدی

2

هندسه ترسیمی

2

هندسه برخورد

2

طراحی قید و بند

2

قالب فلزی

2

تمامی حقوق برای مرکز محفوظ است.

Template Design:Dima Group
َUA-103088074-1

تبلیغات

کاردانی حرفه ای