• اسلایدر سوم دانشگاه
  • اسلایدر دوم دانشگاه
  • اسلایدر دانشگاه

کاردانی حرفه ای

مدیریت کسب و کار

تعریف رشته

معرفی رشته کاردانی حرفه ای مدیریت کسب وکار:

در نظام های اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سال های اخیر تغییرات بنیادی در بازار، محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جست و جوی فرصت های مناسب کسب و کار در این محیط متغیر با موفقیت قرین نشود، حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدیده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط ضرورت برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی، ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحد های صنفی با اصول و روش های کسب و کار آشنا شوند. امروزه با پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف، احساس نیاز همگامی به مراکز علمی ـ تحقیقاتی صنعتی به خوبی آشکار شده است. یکی از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت، تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد. در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین نیروی انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.

هدف از برگزاری دوره کاردانی مدیریت حرفه ای کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیارز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهینه سازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار، مهارت های لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی را کسب می نماید.

 

 

قابلیت ها و مهارت‌های مشترک فارغ التحصیلان:

1.گزارش نویسی و مستندسازی

2.ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

3.انجام کار گروهی

4.طبقه بندی و پردازش اطلاعات

5.بهره گیری از رایانه

6.برقراری ارتباط موثر در محیط کار

7.سازمان دهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

8.خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

9.ایجاد کسب و کار های کوچک و کار آفرینی

10.رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

11.اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE )

12.تفکر نقادانه و اقتضایی

13.خلاقیت و نوآوری

 

تعریف رشته

14.اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی 

15.انتقال مهارت های کسب و کار به افراد فعال در بنگاه های زودبازده

16.تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار

17.امور خرید و فروش در شرکت های تولیدی و پشتیانی

18.انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار

 

مشاغل فارغ التحصیلان:

1.کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی، واحد های پشتیبانی فروش و واحد های لجستیک سازمان ها و شرکتها

2.متصدی واحد ارتباطات با مشتریان ( CRM ) در واحد های کسب و کار

 

ضوابط و شرایط ورودی ها:

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، فارغ التحصیلان کلیه رشته های مقطع کاردانی می توانند جهت مقطع کارشناسی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً فارغ التحصیلان رشته های برق (کلیه گرایشهای مقطع کاردانی) و مکانیک در این رشته مسیر ساده تری را در پیش رو خواهند داشت.

 

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

دانشجویان این رشته علاوه گذراندن دروس عمومی و در صورت نیاز دروس جبرانی واحد های نظیر علوم اقتصاد، مدیریت بازاریابی، مهارت ها و قوانین کسب و کار، برنامه ریزی و طراحی کسب و کار، سرپرستی واحد های کسب و کار، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را می گذرانند.

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال 16 هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری 16 ساعت، آزمایشگاهی 32 ساعت و کارگاهی 48 ساعت می باشد.

های دارای این رشته است با این وجود همانطور که قبلاً توضیح داده شد این رشته همچنان رو به پیشرفت و جا افتادن است امید است تا در آینده این رشته جایگاه با شکوهی در میان شاخه های دیگر این رشته بزرگ پیدا کند.

 

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

کاربینی

1

کارورزی 1

2

کارورزی 2

2

زبان پیش

2

ریاضی پیش

2

یک درس از گروه مبانی نظری اسلام

2

یک درس از گروه اخلاق و تربیت اسلام

2

دانش خانواده و جمعیت

2

فارسی

3

زبان خارجه

3

تربیت بدنی

1

اخلاق حرفه ای

2

خدمات الکترونیک

2

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

2

مهارتها و قوانین کسب و کار

2

اصول علم اقتصاد

3

اصول حسابداری

3

مقررات استاندارد و کنترل کیفیت

2

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

مبانی سازمان و مدیریت

2

مشتری مداری

2

زبان تخصصی

2

سرپرستی واحد های کسب و کار

2

مدیریت بازاریابی

2

فنون فروش

2

خرید و فروش الکترونیکی

3

برنامه ریزی و طراحی کسب وکار

1

طراحی و چیدمان فروش

3

نقش و جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط

2

پروژه

2

کسب و کار از دیدگاه اسلام

2

آمار

2

قوانین و مقررات عمومی

3

قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی آن

3

قوانین و مقررات ایمنی و بهداشتی در واحدهای صنفی

3

تمامی حقوق برای مرکز محفوظ است.

Template Design:Dima Group
َUA-103088074-1

تبلیغات

کاردانی حرفه ای