• اسلایدر سوم دانشگاه
  • اسلایدر دوم دانشگاه
  • اسلایدر دانشگاه

کاردانی حرفه ای

حسابداری بهای تمام شده

تعریف رشته

معرفی رشته کاردانی حسابداری بهای تمام شده

حسابداری صنعتی شاخه ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته، فعالیت حسابدار در این زمینه به گونه ای است که باید قیمت تمام شده هر واحد محصول را که در یک شرکت تولید می شود و یا بهای خدمات ارائه شده توسط آن را با تجزیه و تحلیل گزارش ها و بررسی راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را تعیین و بیان نماید.

در دوره های کاردانی و یا کارشناسی رشته های حسابداری، در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور یا غیر انتفاعی، چیزی که  آموزش داده می شود عموما به مباحث حسابداری مالی می پردازد. به این معنی که دانشجویان رشته حسابداری بیشتر از هر مبحث دیگری، در مورد مفاهیم حسابداری مالی، آموزش می بینند. البته علاوه بر آن و در حوزه حسابداری صنعتی و مدیریت مالی و قوانین مالیاتی نیز دروسی دارند که البته تعداد آنها نسبت به دروس حسابداری مالی، بسیار کمتر می باشد. به این ترتیب، دانشجویان پس از اتمام  تحصیلات و در صورت تمایل می توانند در دورهای تخصصی حسابداری از جمله حسابداری صنعتی ( حسابداری بهای تمام شده ) ، حسابداری مدیریت و سایر شاخه های تخصصی حسابداری آموزش دیده و مهارت کسب نمایند.

دانشگاه های علمی کاربردی نیز از جمله مراکز آموزش حسابداری مالی در کشور می باشند و از آنجایی که نقش اصلی دانشگاه های جامع عملی کاربردی و دانشگاه های فنی و حرفه ای، آموزش و تربیت اشخاصی است که دارای مهارت های لازم جهت وارد شدن به بازار کار می باشد که بلافاصله پس از اتمام تحصیلات خود بتوانند برای خود کسب و کاری ایجاد کنند و یا به استخدام شرکت ها و یا سازمان ها درآیند، لذا دوره های آموزشی مشخصی تعریف شده است. در این دانشگاه ها، آموزش، بیشتر جنبه عملیاتی و کاربردی داشته و رشته ها و گرایش های تعریف شده در آنها دارای تنوع بیشتری می باشند. 

همچنین در دانشگاه علمی کاربردی و در مقطع کارشناسی در ۸ رشته و گرایش، دانشجوی حسابداری پذیرفته می شود. در این دانشگاه علاوه بر آموزش دانشجویان در رشته حسابداری مالی ، در شاخه ها (رشته های) دیگر حسابداری از جمله حسابداری بانکی، حسابداری پروژه ها، حسابداری خدمات و آثار فرهنگی و هنری، حسابداری خدمات و تولیدات صنعتی، حسابداری خدمات و تولیدات کشاورزی، حسابداری دولتی و حسابداری مالیاتی دانشجو پذیرش می شود.

تعریف رشته

اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست؟

هر محصول قیمت تمام شده ای دارد و این قیمت در تعیین کارایی و میزان سودآوری شرکت موثر است. شخصی که به عنوان حسابدار صنعتی فعالیت می کند، وظیفه دارد تا این قیمت تمام شده را برای هر واحد محصول مشخص نماید. به همین دلیل است که این شاخه را حسابداری قیمت تمام شده نیز می نامند. در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می باشد تا مدیران را در برنامه ریزی، کنترل و نظارت و بررسی نتایج فعالیت ها، یاری نماید.مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه می کند و کنترل خود را بر روی هزینه های مواد، دستمزد و سایر هزینه های تولید اعمال می کند.مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیریها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.

به عنوان مثال فرض کنید در صورتی که هدف تغییر نوع محصول تولید شده یا افزایش تولید باشد باید اطلاعات دقیقی از هزینه تولید وجود داشته باشد تا بتوان تصمیم گرفت که اگر ماشین آلات جدید خریداری شوند مقرون به صرفه است و یا ماشین آلات تعویض شوند و یا اینکه ماشین آلات اجاره گرفته شوند و یا بهتر است حقوق پرسنل افزایش داده شود و یا باید مقدار پرسنل را کاهش و یاافزایش داد و بسیاری از انواع تصمیمات مدیریت در موارد مشابه فوق الذکر مشروط بر اطلاعات حسابداری بهای تمام شده می باشد.

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

فارسی

3

زبان خارجی

3

یک درس از گروه درس مبانی نظر اسلام

2

یک درس از گروه درس اخلاق و تربیت اسلام

2

تربیت بدنی

1

جمعیت و تنظیم خانواده

1

کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات

2

کارآفرینی

2

مهارت ها و قوانین کسب و کار

2

مستندسازی

2

مبانی علوم اقتصادی

3

اقتصاد مقاومتی

2

حقوق تجارت

2

رفتار سازمانی

2

حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی

2

حسابداری شرکتهای غیرسهامی

2

مبانی ریاضیات در حسابداری

2

آمار مقدماتی

2

اصول حسابرسی

2

مکاتبات تجاری

2

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

بهایابی(1)

3

بهایابی(2)

2

حسابداری شرکتهای سهامی

3

مبانی کنترل و تصمیمات مالی

3

موجودی کالا و انبارگرداتی

2

تحقیق در عملیات

2

مدیریت تولید

2

زبان تخصصی حسابداری

2

تنظیم و کنترل بودجه تولیدی

2

کاربینی (بازدید)

1

کارورزی (1)

2

کاروزی (2)

2

تمامی حقوق برای مرکز محفوظ است.

Template Design:Dima Group
َUA-103088074-1

تبلیغات

کاردانی حرفه ای