• اسلایدر سوم دانشگاه
  • اسلایدر دوم دانشگاه
  • اسلایدر دانشگاه

مهندسی فناوری

الکترونیک صنعتی

تعریف رشته

معرفی و کاربرد رشته مهندسی فناوری الکترونیک صنعتی:

بدون ترديد يكي از پايه هاي پيشرفت امروزی جامعۀ انساني، الكترونيك و مباحث پيراموني آن است.الکترونیک صنعتی ترکیبی از قدرت, الکترونیک و کنترل است. قدرت، وسایل قدرت استاتیک و گردنده را که در تولید و انتقال و توزیع توان الکتریکی بکار گرفته می شوند بررسی می کند. الکترونیک، مدارها و وسایل پردازشگر یا پردازنده ی سیگنال ها را بررسی می کند که برای بدست آوردن هدف های کنترلی مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد.کنترل، به بررسی مشخصه های دینامیک و حالت پایدار سیستم با حلقه بسته می پردازد.

الکترونیک صنعتی بر اساس خاصیت کلید زنی عناصر نیمه هادی قدرت پایه گذاری شده است. با پیشرفت تکنولوژی نیمه هادی های قدرت, قابلیت کار با توان و سرعت کلیدزنی وسایل قدرت بطور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. پیشرفت در تکنولوژی میکروپروسسورها تاثیر زیادی در کنترل و ایجاد روش های کنترلی برای عناصر نیمه هادی قدرت داشته است. وسایل مدرن الکترونیک قدرت از نیمه هادی های قدرت که می توانند به ماهیچه تعبیر شوند و میکروالکترونیک که مشابه قدرت استعداد مغز می باشد، استفاده می کنند.

تعیین محدوده ای برای کاربردهای الکترونیک صنعتی دشوار است؛ بخصوص که با روند فعلی توسعه ی عناصر قدرت و میکروپروسسورها، نمی توان مرز نهایی آن را مشخص نمود.

تقریباً تمام منابع تغذیه جدید همچون شارژرها، اینورترها و یو پی اس ها از ساختارهای الکترونیک صنعتی استفاده می‌کنند. برای مثال شارژر موبایل و لپ تاپ، منابع تغذیه کامپیوتر و مانیتور و سیستم های قدرت ماشین های لباسشویی بر این اساس طراحی و ساخته می‌شوند. در صنعت رایج ترین استفاده از الکترونیک صنعتی در محرکه های با سرعت متغیر موتور القایی است. در سطوح توان بالاتر، الکترونیک صنعتی در کاربردهایی مانند انرژی های نو و بهینه سازی سیستم قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریستور ها، ترایاک ها و دیاک از جمله قطعات پر کاربرد در این شاخه از الکترونیک می باشند.

يك مهندس الكترونيك صنعتي با بسياري از پديده هاي فيزيكي سروكار دارد؛ چنانكه از حسگرهاي گوناگون براي سنجش اين پديده ها بهره مي برد. اين مهندس نه فقط به دانش مهندسي هاي قديمي تر نيازمند است كه بايد از مباحث ويژه تر الكترونيك نيز سر در بياورد.

این رشته همچنان رو به پیشرفت و جا افتادن است امید

است تا در آینده این رشته جایگاه با شکوهی در میان شاخه های دیگر این رشته بزرگ پیدا کند.

نياز صنعت کشور به تأسيسات حرارتي و برودتي و کاربردي بودن اين رشته در زمينه هاي مختلف، باعث احياء مجدد اين رشته توسط دانشگاه علم و صنعت گرديد. 

به منظور آشنایی جامع باید یادآور شویم که هندبوك الكترونيك صنعتي با مدنظر قرار دادن كليۀ مطالب پيراموني اين دانش مهم و حياتي در پنج دفتر به شرح كليۀ مباحث نشسته است:

1.مباني الكترونيك صنعتي

2.الكترونيك قدرت و موتوردرايوها

3.كنترل و مكاترونيك

4.سيستم هاي مخابراتي صنعتي

5.سيستم هاي هوشمند

 

مشاغل فارغ التحصی لان:

1.کارشناس الکترونیک صنعتی

2.کارشناس قدرت

3.کارشناس ماشین های الکتریکی

 

ضوابط و شرایط ورودی ها:

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، فارغ التحصیلان کلیه رشته های مقطع کاردانی می توانند جهت مقطع کارشناسی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً فارغ التحصیلان رشته های برق (کلیه گرایشهای مقطع کاردانی) و مکانیک در این رشته مسیر ساده تری را در پیش رو خواهند داشت.

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال 16 هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری 16 ساعت، آزمایشگاهی 32 ساعت و کارگاهی 48 ساعت می باشد.

 

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

کاربینی

1

کارورزی 1

2

کارورزی 2

2

یک درس از گروه مبانی نظری اسلامی

2

یک درس از گروه تاریخ و تمدن اسلام

2

یک درس از گروه آشنایی با منابع اسلامی

2

یک درس از گروه انقلاب اسلامی

2

ورزش 1

1

مهارت های مسئله یابی و تصمیم گیری

2

اصول و فنون مذاکره

2

کنترل پروژه

2

ریاضی عمومی

3

معادلات دیفرانسیل

3

محاسبات عددی

2

مدارهای الکتریکی

3

سیستم های کنترل خطی

3

اصول میکروکامپیوتر

3

آزمایشگاه اصول میکروکامپیوتر

1

سرفصل دروس

نام درس

تعداد واحد

مدارهای الکترونیکی

3

آزمایشگاه مدارهای الکتریکی

1

برنامه سازی رایانه ای

1

نرم افزارهای کاربردی در الکترونیک

1

مدارهای مخابراتی

3

خطوط انتقال مخابراتی

2

الکترونیک صنعتی

3

مدارهای مجتمع خطی

3

منابع تغذیه

2

آزمایشگاه مدارهای مخابراتی

1

کنترل کننده های صنعتی

3

آزمایشگاه کنترل کننده های صنعتی

1

آزمایشگاه مدارهای مجتمع خطی

1

ابزار دقیق و اندازه گیری الکترونیکی

2

زبان تخصصی2

2

پروژه

2

تمامی حقوق برای مرکز محفوظ است.

Template Design:Dima Group
َUA-103088074-1

تبلیغات

کاردانی حرفه ای